ΤΟ ΣΚΟΠΙΑΝΟ «ΞΕΣΚΕΠΑΖΕΙ» ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΕΡΑΡΧΙΑ ΠΡΟ ΤΩΝ ΕΥΘΥΝΩΝ ΤΗΣ

5/5 (6)

Καταλυτικό ρόλο για να πυροδοτηθούν οι αντιθέσεις μέσα στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδας διαδραματίζουν οι εξελίξεις στο Σκοπιανό. Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος υπαναχώρησε σαφώς από την ήπια θέση του, όπως αυτή εκφράστηκε από τη δήλωση λίγο μετά την πρόσφατη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, ότι «αυτή την ώρα δεν χρειάζονται συλλαλητήρια και φωνές».

Πλέον, έχει οδηγηθεί να υιοθετήσει τη θέση των σκληροπυρηνικών ιεραρχών, όπως κατέδειξε και η αλλαγή θέσης της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, που πλέον θα εκπροσωπηθεί επισήμως στο συλλαλητήριο της προσεχούς Κυριακής. Αποτέλεσμα των διαφορετικών τοποθετήσεων για τη στάση της Εκκλησίας στο Σκοπιανό είναι να συσπειρωθούν τα «στρατόπεδα» μεταξύ των 82 μητροπολιτών που αποτελούν την ιεραρχία της Ελλάδος και πλέον να θεωρείται θολό το ενδοεκκλησιαστικό τοπίο που θα αφήσει πίσω του το Σκοπιανό.
Σύμφωνα με εκκλησιαστικούς παράγοντες που μίλησαν χθες στην «Κ», μία πρώτη ένδειξη της θέσης του κ. Ιερωνύμου και των διαθέσεων των ενδοεκκλησιαστικών άσπονδων «φίλων» του θα φανεί κατά την εκλογή για την κάλυψη της κενής θέσης στη Μητρόπολη Μάνης. Ένα αρχικό σημάδι αμφισβήτησης του κ. Ιερωνύμου εκτιμάται ότι ήταν η μη εκλογή του υποψηφίου ο οποίος είχε λάβει από τον Αρχιεπίσκοπο το χρίσμα για τη Μητρόπολη Καβάλας.

Ειδικότερα, οι αντιθέσεις οξύνθηκαν μεταξύ των «φυλών» στην Ιεραρχία. Το στίγμα δίνουν ενδεικτικά, η ανακοίνωση του μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικολάου, ο οποίος δήλωσε ότι θα παραστεί στο συλλαλητήριο της Αθήνας. Ο κ. Νικόλαος, σχολιάζοντας το συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης, κάνει λόγο για μια συγκλονιστική λαϊκή κραυγή, αλλά και μια φωνή πανεθνικού διαμετρήματος. «Εννοείται ότι και εγώ, πρώτα ο Θεός, θα είμαι παρών στο Σύνταγμα», τονίζει χαρακτηριστικά σε ανακοίνωσή του. «Το συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης είναι γεγονός ότι συντάραξε όλους τους χώρους, διότι κανείς δεν περίμενε ότι θα υπήρχε αυτή η ανταπόκριση από μέρους του λαού, η αυθόρμητη, η πατριωτική, σε γενικές γραμμές, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων που ηγήθηκαν και κάποιων μικροεπεισοδίων», είπε (Real FM) ο μητροπολίτης Κορίνθου Διονύσιος, προσθέτοντας ότι ο Αρχιεπίσκοπος άκουσε τη φωνή του λαού και τροποποίησε εν μέρει την άποψή του.

Από την άλλη, ο μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος τάχθηκε κατά της συμμετοχής της Εκκλησίας στο συλλαλητήριο για την ονομασία της ΠΓΔΜ. Σε άρθρο του κάνει λόγο για «οργάνωση του συλλαλητηρίου που κινείται σε ένα θολό περιβάλλον, εκμετάλλευσης της αδιαμφισβήτητης και αμετακίνητης θέσης του ελληνικού λαού ως προς τη μη χρήση του ονόματος “Μακεδονία” για το γειτονικό κράτος των Σκοπίων». Επίσης, θέτει το ερώτημα «ποιον εκπροσωπούν οι “άγνωστοι” συνδιοργανωτές, οι οποίοι επιδιώκουν να χρησιμοποιήσουν τη θεσμική Εκκλησία και να την “καπελώσουν“ για την ικανοποίηση δικών τους πολιτικών σκοπιμοτήτων, άλλοθι και επιδιώξεων; Ποιοι είναι οι ανεύθυνοι εκείνοι ομιλητές, τους οποίους μάλιστα εξουσιοδοτούν επιπόλαια και ανεπίγνωστα κάποιοι επίσκοποι, για να διαβάσουν προς τον λαό το προσωπικό τους μήνυμα και τι τάχα εκπροσωπούν ή με ποια ιδιότητα απευθύνονται με τρόπο προκλητικό προς τον Προκαθήμενο και την Ιεραρχία της Ελλαδικής Εκκλησίας προσκαλώντας τους να συμμετάσχουν στα δικά τους συλλαλητήρια; Ποιος είναι όμως και εκείνος ο εκκλησιολογικά ανυπόστατος συνδικαλιστικός οργανισμός ιερέων – κληρικών, ο οποίος προτρέπει τους κληρικούς να συμμετάσχουν σε ένα συλλαλητήριο για το οποίο η Εκκλησία θεσμικά έχει ήδη αποφανθεί;».

Οπως ανέφεραν στην «Κ» εκκλησιαστικές πηγές, η Ιεραρχία των 82 μητροπολιτών «τέμνεται» και «ομαδοποιείται» με πολλούς και διαφόρους τρόπους και κριτήρια. Σχηματικά πάντως, υπάρχουν εκείνοι που θεωρούνται «Χριστοδουλικοί» είτε επειδή εξελέγησαν επί μακαριστού Χριστόδουλου, είτε διότι συνεργάστηκαν μαζί του, είτε διότι δεν συμφωνούσαν με την εκλογή Ιερωνύμου. Η ομάδα αυτή δεν έχει κάποιον μητροπολίτη ο οποίος θα επιθυμούσε να αποσταθεροποιήσει την ηγετική θέση του κ. Ιερωνύμου. Ωστόσο, μία σχετικά κοντινή στους «Χριστοδουλικούς» ομάδα είναι εκείνοι –περίπου δέκα– που συμπλέουν με ιεράρχη που φέρεται να έχει βλέψεις για τον αρχιεπισκοπικό θρόνο.
Υπάρχει μία ομάδα –περίπου 15 ιεραρχών– με ήπιες συντηρητικές θέσεις, και στον αντίποδα μία ευρύτερη ομάδα που συνενώνει (για διάφορους λόγους) κατά περίσταση μητροπολίτες με ακραίες, σκληροπυρηνικές θέσεις. Βεβαίως, υπάρχει και μία μικρή ομάδα που θεωρούνται προοδευτικοί –ο όρος πρέπει να αναγιγνώσκεται στο πάντα συντηρητικό πλαίσιο των εκκλησιαστικών πραγμάτων– και μία ομάδα μητροπολιτών – περίπου 20– που είναι φίλα προσκείμενοι στον κ. Ιερώνυμο.

Ναύλωση λεωφορείων
Την ίδια στιγμή, διαφορετικές τάσεις καταγράφονται και μεταξύ εκείνων των μητροπολιτών που θα συμμετάσχουν στο συλλαλητήριο της Αθήνας. Χθες, μέλη της συντονιστικής επιτροπής του συλλαλητηρίου επισκέφθηκαν τον μητροπολίτη Πειραιώς κ. Σεραφείμ και του απηύθυναν επίσημη πρόσκληση προκειμένου να παρευρεθεί.

Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι Μητροπόλεις εκτός Αττικής ναυλώνουν λεωφορεία ώστε δωρεάν πιστοί να έλθουν στο συλλαλητήριο της Κυριακής. Ενδεικτικά στην Πιερία η τοπική Μητρόπολη ναύλωσε 60 λεωφορεία για το συλλαλητήριο της κοντινής Θεσσαλονίκης, ενώ για την Αθήνα έως χθες οι πολίτες που δήλωσαν συμμετοχή υπολογίζεται ότι «γεμίζουν» περίπου 15 λεωφορεία των 50 επιβατών. Αντίστοιχη κινητοποίηση φέρεται να γίνεται και στη Μητρόπολη Αιγιαλείας.

Κάποιοι άλλοι μητροπολίτες θα παρευρεθούν «για να εκφράσουν την εθνική υπερηφάνεια και όχι για να παίξουμε τους σωτήρες της Μακεδονίας» όπως ανέφερε χθες στην «Κ» μητροπολίτης της Αττικής. Βεβαίως, οι κραδασμοί στο εσωτερικό της Εκκλησίας επηρεάζουν όχι μόνο την εσωτερική πολιτική σκηνή, αλλά και τις σχέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αλλά και τους άλλους πόλους της Ορθοδοξίας σε Ευρώπη και ΗΠΑ

Πηγή : Κατάνυξις
ΝΙΚΟΣ ΧΕΙΛΑΔΑΚΗΣ
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος
www.nikosxeiladakis.gr

Αξιολογήστε Το

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
Loading...

Μπορεί να σας αρέσει...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *