Μια πολύτιμη φωνή στην ελλαδική έρημο…….

5/5 (1)

=π.Δ…΅ΕΑΝ ΗΜΕΙΣ ΣΙΩΠΗΣΩΣΙΝ, ΟΙ ΛΙΘΟΙ ΚΕΚΡΑΞΟΝΤΑΙ»……

«Εμείς θα κάνουμε κανονικά τις Λειτουργίες και ας έρθουν να μας συλλάβουν».

Ακριβώς έτσι.

Και ήταν αναμενόμενο. Γιατί μετά την προ ημερών λαμπρή εκείνη ανακοίνωση του μητροπολίτη Μόρφου Νεόφυτου για τους ναούς της δικής του εκκλησιαστικής περιφέρειας, αν από κάποιον ιεράρχη της Ελλαδικής Εκκλησίας περίμενα να ακολουθήσει την ίδια στάση και να αρθεί στο ύψος των πρωτοφανών περιστάσεων, ήταν κυρίως αυτός.

Δεν είναι ορμητικός, ούτε θορυβώδης. 

Είναι ένας γλυκός και ταπεινός παππούλης ηπίων τόνων (που είχα και τη μεγάλη τιμή να τον επισκεφτώ κάποτε στο μικρό γραφειάκι του στα Κύθηρα και να μιλήσω για αρκετή ώρα μαζί του).

Τόσο γλυκός και ήπιος, που τον κάνεις άνθρωπο κυρίως της προσευχής, όχι των πολύ δυναμικών παρεμβάσεων. Όμως είναι ο πιο σεπτός, ο πιο παραδοσιακός, ίσως ο πιο ορθόδοξος όλων. Ορθόδοξος όχι στις θεωρίες, ούτε στα…ψιθυριστά, αλλά δια πολλών τεκμηρίων: ως ο μόνος επίσκοπος που αντιδρά εδώ και χρόνια στον επελαύνοντα Οικουμενισμό, ο μόνος που κράτησε ξεκάθαρη (και όχι επαμφοτερίζουσα) θέση στο θέμα της αναγνώρισης της Ουκρανικής ψευδοεκκλησίας, ίσως και ο μόνος που διαμαρτύρεται με συνεχείς παρεμβάσεις προς την Ιερά Σύνοδο και για τη βλασφημία των κλειστών ναών. Ο μόνος – την ώρα που κάποιοι άλλοι διαπρύσιοι κήρυκες εσιώπησαν, οι πάλαι ποτέ…λέοντες εσίγησαν και «οι δεινοί συζητηταί εμωράνθησαν».Σε πλήρη εναρμόνιση λοιπόν με όλη αυτή την έως τώρα παρουσία του πολιού μητροπολίτη Κυθήρων Σεραφείμ και οι προ ολίγων ημερών δηλώσεις του σε μεγάλο τηλεοπτικό κανάλι.

«Δεν μπορεί κανείς να ανακόψει τη Θεία Λατρεία.

Είναι πολύ φοβερό για εμάς.

Είναι εντελώς απαράδεκτο. Εμείς θα κάνουμε κανονικά τις Λειτουργίες και ας έρθουν να μας συλλάβουν.

Είμεθα αγανακτισμένοι». Και θεωρώ δεδομένο ότι για τον άνθρωπο αυτό τα λόγια δεν θα μείνουν μόνο λόγια. Ίσως τώρα βέβαια κάποιοι αναρωτηθούν αν αρκούν αυτά, βλέποντας και την ευρύτερη εικόνα που δείχνει εδώ και καιρό η διοικούσα Εκκλησία.

Και η απάντηση είναι ότι πιθανότατα όχι. Κάποιοι ίσως να ρωτήσουν επίσης τι ισχύ μπορεί να έχει η μεμονωμένη παρέμβαση ενός μητροπολίτη μίας απομακρυσμένης και πληθυσμιακά ασήμαντης μητρόπολης, όπως το μικρό νησί των Κυθήρων. Κάποιοι ίσως πουν ακόμη ότι και φυλακή αν πάει ο γέροντας, τι θα βγει;

Σταγόνα δεν δείχνει στον ωκεανό και φωνή βοώντος εν τη ερήμω;

Τα παραπάνω ερωτήματα δεν μπορούν φυσικά να αγνοηθούν.

Δεκτά όλα αυτά και κατανοητά.

Όμως από την άλλη, είναι μία αρχή. Και το παράδειγμα αυτού του σεπτού μητροπολίτη (που είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πως αρκετοί τον υπολήπτονται μέσα στην Ιερά Σύνοδο, ασχέτως αν δεν τολμούν να συνταχθούν ανοιχτά μαζί του σε όσα θαρραλέα κατά καιρούς λέει και πράττει) ίσως να ξυπνήσει και κάποιους ακόμη, ίσως γίνει θρυαλλίδα και εφαλτήριο. Αλλά ακόμη και μεμονωμένη περίπτωση αν μείνει, φαινομενικά περιθωριακή και ασήμαντη, τέτοια πράγματα αλλιώς μετράνε στα ανθρώπινα μάτια κι αλλιώς στα μάτια του Θεού. Ειδικά σε μία εποχή που με τόση αγωνία αναζητούνται πραγματικοί υπερασπιστές της πίστης, που με τόση λαχτάρα ψάχνουμε να βρούμε έστω και ένα σύγχρονο Μάξιμο Ομολογητή ή Μάρκο Ευγενικό. Κάθε αντίσταση, κάθε μαρτυρία, κάθε ομολογία εγγράφει πνευματικές παρακαταθήκες, αποταμιεύει θησαυρούς εν ουρανοίς, φέρνει πνευματικούς μισθούς, ποτίζει το μισοξεραμένο δέντρο της ορθόδοξης πατρίδας.

Λίγο άλας που να μην έχει μωρανθεί δεν ψάχνουμε;

Λίγους κόκκους έστω μονάχα.

Και λίγη μόνο ζύμη.

Αυτή που κάποια στιγμή ίσως να ξαναζυμώσει όλο το φύραμα…

Του Νεκτάριου Δαπέργολα

Διδάκτορος Ιστορίας

Τό είδα>>> ΕΔΩ

Ο ΑΦΟΡΙΣΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΑΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ, ΚΑΙ Ο ΙΟΥΔΑΣ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ Ο ΠΡΟΔΟΤΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ, ΣΥΜΦΩΝΗΣΑΝ… <ΚΛΕΙΣΤΕ ΤΟΥΣ ΙΕΡΟΥΣ ΝΑΟΥΣ>. ΑΛΕΙΤΟΥΡΓΗΤΟΙ ΚΑΙ ΑΚΟΙΝΩΝΗΤΟΙ ΟΠΩΣ ΕΠΙ ΕΝΒΕΡ ΧΟΤΖΑ ΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ….

=π.Δ… ΑΦΟΡΙΣΜΟΣ – ΚΑΤΑΡΑ – ΚΑΙ ΑΝΑΘΕΜΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΩΚΤΕΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΜΑΣ………

Άνοιγμα εκκλησιών: Τα δύο σενάρια για Χριστούγεννα και Θεοφάνεια – Τι συμφώνησαν Ιερώνυμος – Μητσοτάκης…

Τι συζήτησαν Ιερώνυμος – Μητσοτάκης για το ανοιγμα των εκκλησιών για τα Χριστούγεννα – Πώς θα γίνει και κάτω από ποια προϋπόθεση.Την χρυσή τομή ώστε να επιτραπεί στους πιστούς να εορτάσουν τα Χριστούγεννα και τις εορτές του δωδεκαημέρου σε καλύτερες συνθήκες από αυτές του Πάσχα, χωρίς όμως να διασαλευθεί η κοινή προσπάθεια για την ανάσχεση της πανδημίας στη χώρα, αναζήτησαν χθες κατά την τηλεφωνική επικοινωνία τους Αρχιεπίσκοπος και Πρωθυπουργός.Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του orthodoxia.info ο Πρωθυπουργός διαβεβαίωσε τον Αρχιεπίσκοπο πως η Κυβέρνηση δεν είναι αρνητική στο θέμα της χαλάρωσης των μέτρων στους ναούς, ξεκαθαρίζοντας όμως παράλληλα πως η οποιαδήποτε απόφαση ληφθεί θα είναι αποτέλεσμα των δεδομένων που θα καταγραφούν τις επόμενες ημέρες και των εισηγήσεων που θα γίνουν από τους αρμόδιους επιστήμονες με βάση αυτά.

Στην περίπτωση, για παράδειγμα, που η κατάσταση στη χώρα είναι τέτοια που θα επιτρέψει το άνοιγμα κι άλλων κλάδων της οικονομίας όπως το λιανικό εμπόριο τότε είναι πολύ πιθανό να συμπεριληφθούν και οι ναοί. Αυτο άλλωστε έχει δηλώσει και ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας που υποστήριξε πως “δεν γίνεται να ανοίγουν τα μαγαζιά και να μένουν κλειστές οι εκκλησίες”. Ωστόσο, στην περίπτωση που τα δεδομένα δεν επιτρέψουν το άνοιγμα κι άλλων τομέων της οικονομίας τότε η επανάληψη του σεναρίου του Πάσχα θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη.

Το σενάριο.Όπως αποκαλύπτει σήμερα το orthodoxia.info, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν και η επιτροπή των λοιμωξιολόγων το θεωρήσει ασφαλές, η Κυβέρνηση είναι πρόθυμη να ανάψει το “πράσινο φως” για την είσοδο των πιστών στους ναούς στην περίοδο του δωδεκαημέρου κάτω από πολύ συγκεκριμένες προϋποθέσεις ώστε να διασφαλιστεί πως δεν θα υπάρξει κίνδυνος να χαθεί η προσπάθεια που έχει γίνει.Το άνοιγμα των ναών αναμένεται να γίνει με βάση τα τετραγωνικά της επιφάνειας τους και πάντα με τα γνωστά μέτρα, όπως για παράδειγμα τη χρήση μάσκας και τις αποστάσεις.Στην περίπτωση που συμβεί αυτό θεωρείται πιθανότερο να χρησιμοποιηθούν ήδη δοκιμασμένες μέθοδοι για τις οποίες υπάρχει ήδη εμπειρία τόσο απο πλευράς Κλήρου όσο και απο αυτήν των πιστών. Στη λογική αυτή θεωρείται δύσκολο να δούμε κάτι μεγαλύτερο από τον μέγιστο αριθμό 50 πιστών που θα μπορούν να εκκλησιάζονται, όπως για παράδειγμα οι 75 που επιτρέπονται στην Κύπρο. Δύσκολη επίσης είναι και η επαναφορά της απόφασης που είχε ληφθεί λίγο πριν το δεύτερο lockdown για μόλις 9 άτομα κατά τη διάρκεια της Θ. Λειτουργίας αφού θεωρείται πρακτικά ανεφάρμοστη.Το ερώτημα σε αυτήν την περίπτωση έχει να κάνει με το ποιος θα είναι ο αριθμός των τετραγωνικών που θα χρησιμοποιηθούν αυτη τη φορά ως κανόνας. Στην περίπτωση που τηρηθεί η αρχή της εισόδου 1 ατόμου ανά 10 τετραγωνικά μέτρα τότε σε έναν ναό 300 τ.μ. θα μπορούν να εισέλθουν έως και 30 άτομα ενώ σε ναούς άνω των 500τ.μ. θα μπορούν να εισέλθουν έως και 50 άτομα.Εάν χρησιμοποιηθεί ως αρχή το ένα άτομο ανά 15τ.μ., που θεωρείται και το πιθανότερο, τότε σε έναν ναό 300 τ.μ. θα μπορούν να εισέλθουν έως και 20 άτομα να εκκλησιαστούν, σε έναν ναό 500 τμ 33 άτομα, ενώ το ανώτατο όριο θα μεταφερθεί στους άνω των 750 τ.μ. ναούς οπότε και θα μπορεί να συγκεντρωθούν 50 εκκλησιαζόμενοι.

Όπως υποστηρίζουν στο orthodoxia.info ανώτατοι κληρικοί, αυτό το σενάριο θα βοηθήσει πολύ την Εκκλησία ιδιαίτερα στις κεντρικές ενορίες όπου η παρουσία άνω του ενός κληρικών ανά ενορία δίνει τη δυνατότητα τέλεσης περισσότερων Θ. Λειτουργιών ώστε να μπορέσουν να εκκλησιαστούν όσοι το δυνατόν πιο πολλοί πιστοί.Ακόμη κι αν ισχύσουν τα παραπάνω για τις Θ. Λειτουργίες θεωρείται μάλλον απίθανο να μπορέσουμε σε αυτά τα Θεοφάνια να δούμε Αγιασμούς στα λιμάνια και τα ποτάμια.

Οι προβληματισμοί και τα εμπόδια.Αξίζει να σημειωθεί πως καθ’ όλη τη διάρκεια και αυτού του αποκλεισμού υπήρξαν φωνές που επηρέασαν προς την θετική κατεύθυνση και άλλες προς την αρνητική. Στην αναζήτηση της Κυβέρνησης για σταθερούς συνομιλητές που κατανοούν την κατάσταση και με τον λόγο τους βοηθούν τους πιστούς να κατανοήσουν το σκληρό έως και άδικο αλλά ταυτόχρονα και το απαραίτητο των μέτρων, βοήθησαν πολύ οι μητροπολίτες που με τον λόγο τους στήριξαν τους πιστούς χωρίς να διολισθήσουν σε θεωρίες συνομωσίας ή σε ρητορικές περί διωγμού της πίστης.Στον αντίποδα οι φωνές εκείνων των ιεραρχών που επιχειρηματολογούν είτε υπέρ της μη τήρησης των μέτρων είτε ακόμη και περί κυβερνητικών διώξεων δημιούργησαν έντονο προβληματισμό στους κόλπους της Κυβέρνησης με αρκετούς αξιωματούχους να αναρωτιούνται εάν οι αντιδράσεις αυτές κινούνται από αφέλεια ή από προσωπικές επιδιώξεις.

Η απόφαση του μητροπολίτη Κερκύρας να θέσει την τοπική Εκκλησία “εν διωγμό” κρούοντας πένθιμα τις καμπάνες των ναών επί τριήμερο επειδή δεν του δόθηκε εξαίρεση στους εορτασμούς για τον άγιο Σπυρίδωνα τη στιγμή που οι ναοί και τα προσκυνήματα ολόκληρης της χώρας τελούν υπό τις ίδιες ρυθμίσεις ενόχλησε ιδιαίτερα. Αντίστοιχη ενόχληση υπήρξε και για τις δηλώσεις του μητροπολίτη Ξάνθης ο οποίος παρά το γεγονός πως επαναδιατύπωσε δημιούργησε θέμα εμπιστοσύνης αφού εκ της ιδιότητας του ως μέλος της ΔΙΣ αποτελεί ουσιαστικά επίσημο συνομιλητή της Κυβέρνησης.Ακραίες θεωρήθηκαν απο στελέχη του Μεγάρου Μαξίμου και οι τοποθετήσεις του μητροπολίτη Μεσογαίας με ορισμένους μάλιστα να θυμούνται την σχέση του μητροπολίτη με τον Π. Καμμένο επί υπουργίας του οποίου, του είχε αποδοθεί ο βαθμός του υποστρατήγου επί τιμή.Σε κάθε περίπτωση τόσο ο Αρχιεπίσκοπος όσο και ο Πρωθυπουργός φαίνονται διατεθειμένοι να βρουν την “βαλβίδα εκτόνωσης” που χρειάζεται ώστε να αποτραπεί η σύγκρουση και να δικαιωθούν για την στάση τους όσοι αποτελούν το μέγα πλήθος που με σύνεση και υπομονή τηρούν τα μέτρα κόντρα σε εκείνους που για τους δικούς τους λόγους επιχειρούν την δημιουργία συγκρουσιακού κλίματος σε μια εποχή που η συνοχή είναι απόλυτα αναγκαία.

Τό είδα>>>   ΕΔΩ

www.nikosxeiladakis.gr

Αξιολογήστε Το

Facebooktwitterlinkedinmail
Loading...

Μπορεί να σας αρέσει...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *